Žádné ruce nahoře
Jedním z obecných doporučení je přestat vyvolávat na základě hlášení žáků. Co totiž učitel zjistí, když po položení otázky nechá žáky hlásit se? Kolik žáků zná odpověď? Nikoli.
Zjistí, kolik žáků si myslí, že ví odpověď, a navíc jsou tito žáci ochotní s ním spolupracovat. Mohou mezi nimi být žáci, kteří odpověď nevědí, na druhou stranu se nemusejí hlásit ti, kteří ji skutečně znají.
Náhodným vyvoláváním bez hlášení (např. pomocí špachtlí se jmény) aktivujete většinu žáků a získáte mnohem zajímavější reakce. Zřejmě také častěji zazní špatné odpovědi, což je v pořádku, protože jako učitel odhalíte mezery v učení žáků a spolužáci se naučí, že špatná odpověď není hrozba, ale situace, se kterou se dále pracuje.
Nespokojte se však s vyhýbavým „já nevím“. V této situaci se mohou zapojit i ostatní a původně vybraný žák poté rozhodne, které řešení považuje za nejlepší, případně se může „zeptat publika“. Zpočátku také nevadí, když žák odpověď pouze zopakuje.
Chcete vědět víc? www.chciformativnihodnoceni.cz