(TZ) Jak zvládnout a ovládnout chování žáků? Vychází kniha TŘÍDA zaměřená na chování dětí ve škole
„Každý se může zlepšit. Téměř z každého může být dobrý učitel, pokud absolvuje náležitou průpravu. Musí mu však být poskytnuta.“ Tom Bennett (od roku 2015 poradce britské vlády pro oblast chování žáků) napsal knihu, jejíž postupy mohou aplikovat učitelé a učitelky z celého světa. Popisuje v ní bez příkras vše z vlastní praxe, kdy si ho na začátku učitelské kariéry žáci předhazovali jako rituální oběť, až došel k prostému, ale zásadnímu závěru, že není chyba v něm, ale něco je systémově špatně: nikdo mu nevysvětlil, jak pracovat s chováním žáků ve třídě. A přitom je možné se tomuto ztracenému umění managementu chování naučit.
Na téměř 400 stranách knihy s celým názvem TŘÍDA: Průvodce chováním žáků provede Tom Bennett čtenáře tím zásadním, co je možné se o behaviorálním managementu dozvědět. Nezaměřuje se jen na modelové příklady ze školní praxe – i když ty tvoří obzvlášť zábavnou (i děsivou) část textu – ale kniha vychází z odborných zdrojů. Jednotlivé kapitoly se zabývají například budováním kultury třídy, vytvářením rutin, které umožňují učitelům i žákům soustředit se lépe na výuku, a celý oddíl je věnovaný poskytování zpětné vazby k chování žáků.
„Očekávala jsem, že kniha bude souhrn pouček, které slýchávám od odborníků na psychologii a pedagogiku. Bylo velmi příjemným překvapením, že tomu tak není. Kniha se čte lehce a velmi dobře. Učím už mnoho let. Mohla bych říci, že jsem zkušený pedagog a mám své postupy, jak děti učit dobrému chování. Vím, co mi funguje a co ne. Přesto jsem se nad nimi při čtení této knihy zamyslela a uvědomila si, proč mi možná některé metody až tak dobře nefungují nebo nejsou tak účinné,“ říká Hana Plicková, učitelka a metodik prevence z Jirkova.
Kapitoly knihy:
- 1. Základy
- 2. Dobré a špatné příklady
- 3. Vedení třídy
- 4. Motivace
- 5. Kultura třídy
- 6. Zavedení užitečných třídních norem
- 7. Rutiny
- 8. Pravidla a rutiny
- 9. Scénáře
- 10. Zpětná vazba k chování
- 11. Sankce
- 12. Odměny
- 13. Rodiče
- 14. Interpersonální dovednosti
- 15. Řešení krizových situací
- 16. Vykázání žáka ze třídy
„Kultura ve třídě existuje, a buď ji řídíte vy, nebo ji vede někdo jiný (pravděpodobně žák, nebo skupina žáků). Spoléhat na to, že se žáci budou chovat podle vašeho očekávání, protože tak je to prostě normální, by mohlo být mírně lehkomyslné,“ říká ředitel vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř Michal Orság.
Tom Bennett založil organizaci researchED, která iniciuje diskuse a změny ve školství po celém světě. V roce 2015 byl jmenován vrchním poradcem britské vlády pro oblast chování žáků a rovněž předsedou komise pro duševní zdraví ve školách. Autor čtyř knih o vzdělávání učitelů byl mezi nominovanými na cenu nejlepší učitel světa v GEMS Global Teacher Prize.
Ukázka:
První den mého působení ve škole jeden z chlapců v mé třídě během vyučování prodával v zadní lavici trávu; zřejmě byl imunní vůči normám komparativní etiky, které jsem zapáleně přednášel u tabule. Zeptal jsem se ho: „Co si myslíš, že děláš?“ – což nebylo moc chytré, protože jsme to oba dobře věděli. Požádal jsem ho, aby toho nechal, a k jeho cti budiž řečeno, že mě pouze poslal do prdele. Pak odkráčel ze třídy a cestou mi ještě připomněl, abych šel do prdele, kdybych na to náhodou zapomněl. Nesmyslně jsem ho honil po školním hřišti, protože… co jiného jsem měl dělat? Neměl jsem ponětí. O pár dní později ho ke mně přitáhl jeho vychovatel nebo sociální pracovník nebo osobní stylista nebo tak něco, aby se mi omluvil – což udělal tak, že procedil omluvu mezi zuby. A tím to skončilo. Už jsem ho nikdy neviděl, protože to byl profesionální záškolák, který občas přišel do školy, jen aby prodával drogy a aby mi poskytl barvitou metaforu tragicky směšného začátku mé kariéry, která mi nicméně nakonec zachránila život.
Knihu ve spolupráci s Nakladatelstvím publishED vydala vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř. Více na vedenitridy.cz