„Uklidni se, dej si kafe a dejchej.“ Třídní učitelé hodnotí letošní školní rok

30. 6. 2022 NOVINKY, ROZHOVORY

Být učitelem je náročná práce, být učitelem třídním ještě náročnější. Položili jsme čtyři otázky ohledně letošního školního roku třem našim kolegům-třídním. Odpovídají: Jan Spěváček ze ZŠ Seifertova v Jihlavě, Eva Marková z Gymnázia Paměti národa v Praze a Ondřej Orság ze ZŠ Sychrov ve Vsetíně.

Jan Spěváček (foto: Eva Bystrianská), Eva Marková (foto: archiv EM), Ondřej Orság (foto: archiv OO)

Co pro vás letos bylo v roli třídní/ho nejnáročnější a co si z toho odnášíte?

Jan Spěváček (JS): Práce s vlastní energií. Někdy prostě nebyla. Odnáším si z toho jako vždy za posledních 20 let: i když se nechce, musím číst dobré deníky, poezii a romány. Nabíjí mě, aktivizují mozek a posléze tělo. Dovolím si jít trochu mimo otázku: ranní čaj z Darjeelingu či Nepálu vždycky pomůže i doutnajícímu až vyhasínajícímu učiteli, tj. mně; a před spaním je lepší kozlík a meduňka než whisky.

Eva Marková (EM): V loňském školním roce jsem odvedla třídu k maturitě a hned po prázdninách nastoupila jako třídní, ještě navíc na nové škole. Sžívala jsem se tedy nejen s novými pořádky, ale také se svými novými „služebními“ dětmi. A když jsme během adaptačního týdne seděli jeden večer u ohně, tak se mi najednou hodně intenzivně zastesklo po té předchozí třídě, protože jsem si najednou uvědomila, jak hrozně moc se ta moje loňská „koťátka“ za ty čtyři roky posunula – že se z nich stali dospělí, zodpovědní, sebevědomí lidé. A teď? U ohně sedí třicet surikat… Teprve takhle zpětně mi došlo, co všechno vlastně ta práce třídního obnáší a jak dlouhodobá a riziková investice to je. A že je k tomu zapotřebí nejen třídní jako kotva, ale taky jeho či její shoda se zbytkem pedagogického týmu, společný cíl a sdílené hodnoty – protože na výchovu holt člověk nikdy nemůže být úplně sám. Taky mi docházelo, že pokud je nemiluju na první pohled, nevadí to. Že daleko důležitější je otevřenost, s níž třídní učitel k budování vztahu s novou třídou, respektive všemi jejími studenty a studentkami přistupuje.

Ondřej Orság (OO): Letos jsem společně s vedením absolvoval několik tripartit. Tyto schůzky jsou velice náročné na přípravu a mnohokrát se musí opakovat, ale můžu říct, že pozitivní výsledek se dostavil téměř u všech případů. Z toho si odnáším, že jednání s rodičem a žákem vždy nese ovoce.

Jakou radu byste sami sobě dali na začátku uplynulého školního roku?

JS: Víceméně tutéž, jakou si dávám už nějaký ten pátek. Jsou to vlastně rady dvě: Krok-sun-krok & vidět světýlko na konci tunelu. To druhé někde hezky parafrázoval Richard Bach ve smyslu: Kde housenka vidí konec světa, tam mistr vidí motýla.

EM: Uklidni se, dej si kafe a dejchej. Ono se to setřepe.

OO: Jsou to tví bobánci, buď tam pro ně kdykoliv budou potřebovat.

Co byl NEJ moment vašeho letošního třídnictví?

JS: Poznání toho, že moji deváťáci jsou veskrze rozumné bytosti a že se těším na jejich plnoletost, abych si s nimi mohl dát pořádný drink. Hodně tomu pomohl závěrečný výlet s noclehem, táborákem a lodičkami na rybníce.

EM: V jednu chvíli jsem musela ve třídě tematizovat téma sexualizovaného násilí… Hrozně moc se mi do toho nechtělo, je to těžké téma a implicitně se nás v tu chvíli dotýkalo všech včetně mě. A v tu chvíli zazněla zásadní věta: Hlavní je, že nikdo neubližoval vám. – Silně jsem po těch „oťukávacích měsících“ prožívala chvíli, kdy se moje třída postavila za mě.

OO: V průběhu roku za mnou přišla žákyně a svěřila se mi s osobním problémem, který jsme začali řešit s rodiči a došli jsme k úspěšnému konci. Když jsem se potom ptal, proč přišla zrovna za mnou, tak odpověděla, že nemá nikoho, ke komu by měla takovou důvěru. To jsem si v hlavě řekl, že asi něco dělám dobře.

Jaká kniha či film vás napadne, když si vybavíte tento školní rok?

JS: Napadnou mě knihy Haruki Murakamiho. Obzvláště O čem mluvím, když mluvím o běhání a Kafka na pobřeží. První se dotkla mého vlastního běhu životem a druhá toho, jak vyspělé může být 15leté dítě.

EM: Uf, to není jednoduchá otázka. Vybavuju si kaleidoskop příběhů, které nás letoškem provázely od povídek o covidu přes Utrpení mladého Werthera až po filmy Arnošta Lustiga. Ale možná nejvíc mi rezonuje příběh hudebníka Karla Habala, který dospíval v 70. a 80. letech minulého století, jezdil do Anglie, odkud pašoval elpíčka a knihy – a s nímž několik studentů ze třídy letos natáčelo krátký dokument. To setkání stárnoucího rockera s rockery v rozpuku, to bylo báječný!

OO: Tady se nabízí spojit knihu s filmem. Tento rok pro mě vystihuje kniha Stopařův průvodce po galaxii od Douglase Adamse, a to ani ne kvůli názvu, ale protože se na jejím přebalu objevuje nápis: Nepropadejte panice!

Připravila: EDUkační LABoratoř