Škola dotykem ROADSHOW

29. 6. 2017 NOVINKY

Během června proběhla na třech českých univerzitách populárně-vzdělávací akce s názvem Škola dotykem ROADSHOW, kterou realizuje vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB). Během ní si mohli žáci i učitelé interaktivní formou vyzkoušet vzdělávání prostřednictvím moderních technologií.

Akce byla součástí projektu Škola dotykem UNIVERZITA a byla rozdělena do šesti samostatných workshopů nazvaných Outdoorové aktivity s tabletem, Programování hravě, Management tabletové třídy, Rozšířená a virtuální realita, Aplikace pro kreativce a Digitální vzdělávací obsah ve výuce.

Možnosti interaktivního vzdělávání vzbudily mezi pedagogy i žáky velký zájem. První hodnocení přinesla akce na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. „Hodně se mi to líbilo, stálo to zato. Byla to sranda a přišlo mi přínosné učit se něco prakticky, než pořád něco psát,“ řekla po akci Hana, žákyně 8. třídy ze ZŠ Máj II, České Budějovice. Nadšeny však byly i mladší děti, například žák 4. třídy Honza řekl: „Strašně se mi to líbilo, nejvíce programování, protože mě baví vytvářet příběhy.“

„Děti byly nadšené z pohyblivých omalovánek a užily si legraci při vytváření animace v aplikaci Scratch,“ řekla Kateřina Tůmová, učitelka českobudějovické základní školy Pohůrecká. Spokojeně o akci mluvila i její kolegyně ze ZŠ Máj II, Lenka Blažková: „Akce byla výborná. Přišla jsem se svou třídou osmáků, kteří jsou v pubertě. Děti se rozdělily do skupin a nakonec jsem slyšela jen „hustý“ a podobně. Mě osobně nejvíc nadchla nenucená výuka, která vláká do děje i ty nejpomalejší, ale i nejšikovnější, kteří si mysleli, že už všechno znají a nic je nepřekvapí.“

Také druhá zastávka, tentokrát na Univerzitě Palackého v Olomouci, vyvolala pozitivní ohlasy. Žákyně 5. třídy olomoucké FZŠ Komenium Klára si pochvalovala: „Naučila jsem se mnoho nových věcí. Dala bych tomu deset bodů z deseti.“ „Prostě všechno bylo super. Určitě by bylo lepší učit se ve škole s tablety,“ poznamenala její spolužačka Marie a další spolužačka Vendula dodala: „Kdybychom se takhle učili, žáci by se do školy více těšili.“

Jarmila Poštůlková, učitelka z olomoucké FZŠ Komenium, účast na akci spokojeně kvitovala: „Přišli jsme, protože děti práce s počítačovou technikou baví. Vyzkoušely si zde nové možnosti práce, další inspirace, co se dá s počítačem dělat a také počátky programování a testování. Žáci i já jsme nadšeni. A nejvíce se jim líbily 3D brýle. Děkujeme za příjemně strávené chvíle.“

Poslední zastávka na Univerzitě Hradec Králové proběhla stejně úspěšně i navzdory extrémně teplého počasí. „Tablety ve škole nemáme, ale bylo by to fajn. Zajímavá byla správa tabletové třídy, že učitel vidí, co žáci dělají a může jim je i zablokovat,“ řekla Karolína, studentka Prvního soukromého jazykového gymnázia Hradec Králové. Nikol, žákyně 4. třídy doplnila: „Bylo to hustý. Zkusila jsem si 3D brýle, byla jsem v lidském těle a na horské dráze. Jak jsem hýbala hlavou, všechno bylo jako ve skutečnosti.“

„Moderní technologie jsou již běžnou součástí života každého z nás. Nezařazovat je do výuky by připravilo nejen žáky, ale hlavně učitele, o možnost naučit se něco nového a hlavně zažít nové situace, přistoupit k výuce novým způsobem. A to by byla velká škoda,“ řekla Klára Rybenská, učitelka ICT a programování Prvního soukromého jazykového gymnázia Hradec Králové a pokračovala: „Největší úspěch u žáků sklidily 3D brýle, vždyť i mně horská dráha a průlet lidským tělem doslova vyrazily dech. Pokud je programování, které hlavně u dívek může působit nezáživně, podáváno zábavnou formou, získá si i další nadšence do techniky, a to v podobě něžného pohlaví. A to je to, co potřebujeme.“

Akci Škola dotykem ROADSHOW navštívilo na 300 žáků a 20 učitelů. „Učitelé, žáci, studenti, budoucí učitelé, vysokoškolští pedagogové nebo rodiče. Ti všichni se mohli přijít podívat do multimediálních učeben, které jsme na třech univerzitách vybudovali v rámci projektu Škola dotykem. Interaktivní formou si na naší populárně-vzdělávací roadshow vyzkoušeli výuku prostřednictvím moderních technologií. Do budoucna chystáme další akce pro širokou veřejnost, vždyť vzdělávání se týká nás všech,“ uvedl Michal Orság, ředitel vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř.

„My v Samsungu věříme ve smysluplné zavádění technologií a inovací do vzdělávání pro lepší budoucnost nás všech. Projektem Škola dotykem se nám povedlo ukázat, že lze učit moderněji, zábavněji, a že není důvod se bát technologií nebo her při vyučování. Doba pokročila, mladí jsou jiní, jinak se učíme, a právě proto je třeba inovovat i přístupy k učení. Avšak stále platí, že jednou vidět je stokrát slyšet. V rámci naší roadshow zažili, že učit lze i jinak,“ konstatovala Zuzana Zelenická, Corporate Citizenship Manager společnosti Samsung.

Vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř realizuje aktivity a činnosti v souladu se Strategií digitálního vzdělávání do roku 2020 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a snaží se naplňovat její cíle.