Patří interaktivní tabule do mateřských škol?

9. 6. 2016 Napsali o nás

Před osmi lety byly dotykové technologie žhavou novinkou základního školství. Dnes má interaktivní tabuli nejedna školka. Ne v každé ji však umějí využít.

V mnoha MŠ plní interaktivní tabule jen roli jakési větší televizní obrazovky. Projekt Školka hrou neziskové organizace EDUkační LABoratoř usiluje o to, aby byla tato zařízení využita smysluplně. Aby se jejich prostřednictvím předškolní děti naučily užívat digitální technologie, se kterými se při svém vzdělávání pravděpodobně setkají.

Není to brzy?

To je nejčastější dotaz lidí, kteří se obávají, že se děti s těmito přístroji setkají předčasně. Některé seriózní průzkumy říkají, že žákům základních škol chybí tzv. manipulativní zkušenost, která stimuluje například prostorovou orientaci. Logická otázka pak tedy zní, zda by děti v tomto věku neměly pracovat spíš s prostorem a s 3D předměty než s plošnou obrazovkou.

„Věci, které dětem a učitelům přinášíme, jsou jen doplňkem, pomůckou. V předškolním vzdělávání by samozřejmě měly dominovat manipulační činnosti a hra. Ale her, které učí například pravolevou orientaci, nebude nikdy dost a pokud k nim přibyde další podnět, který děti baví, jako je třeba programování robotické včely, je to úžasné,“ říká hlavní metodička projektu Mgr. Miluše Vondráková.

Metodika Školky hrou je postavena tak, aby děti byly v kontaktu s těmito technologiemi maximálně patnáct minut denně.

Učitelky sobě

V rámci projektu vznikla po celé ČR síť tzv. „metodických center“, ve kterých učitelky z MŠ a zároveň proškolené lektorky seznamují s možnostmi interaktivních tabulí své kolegyně. Za jeden školní rok prošlo těmito semináři zhruba 1500 učitelů. „Taková forma vzdělávání pedagogů tady více méně neexistovala,“ říká Vondráková.

Důležitý je ale samozřejmě software, který zařízení oživí a určí, jakou bude mít předškolní digitalizace úroveň. Podle Vondrákové je také důležité dětem předškolního věku vysvětlit, že ony jsou ty, které budou technologie ovládat, a nikdy by to nemělo být naopak.

V rozhovoru s hlavní metodičkou projektu Školka hrou Mgr. Miluší Vondrákovou se ještě dozvíte, co se děje v „digitálním koutku“ a jak se stát lektorem.

Celá reportáž na radiojunior.cz