Žáky baví tablety, ve výuce jich chce pokračovat 85 procent
Digitální výuku si chválí i sedm desítek učitelů, kteří se zapojili do projektu Škola dotykem.
Praha – Děti na prvním i druhém stupni základní školy baví, když mohou v hodinách pracovat s tablety. Celkem 85 procent žáků chce v digitální výuce pokračovat.
Ukázal to výzkum, který proběhl na školách zapojených do projektu Škola dotykem. Na projektu spolupracovala nezisková organizace EDUkační LABoratoř se společností Samsung. Zaštítilo ho ministerstvo školství, jehož odcházející šéf Marcel Chládek z ČSSD je velkým propagátorem digitalizace českého školství.
Samsung zařídil digitální třídy ve dvanácti českých školách pro 29 žáků z prvního stupně a 273 studentů druhého stupně.
Tablety si chválí i 67 zapojených učitelů. U svých studentů zaznamenali vyšší aktivitu i samostatnost. Do hodin se navíc častěji zapojovaly i slabší děti.
„Moderní technologie mají také velký potenciál ve výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,“ podotkl ředitel ministerského odboru vzdělávání Petr Bannert.
Celkem 93 procent žáků druhého stupně během šetření uvedlo, že se naučili novým dovednostem, a 81 procentům připadaly hodiny zajímavé.
Tablety nemění styl vyučování pouze pro děti, v první řadě se s technologiemi museli naučit pedagogové, z nichž někteří tablet nikdy předtím nedrželi v ruce.
„Na začátku jsem si vůbec nedovedla představit, jakými rozličnými způsoby lze tablet využít. Asi nebude překvapením, že žáci jsou často lepší než já, tablet pro ně prostě není nic neobvyklého. Velmi rychle se ho naučili využívat jako pomůcku ve výuce,“ uvedla učitelka z pražského Gymnázia u Libeňského zámku Petra Červenská.
Studenti si mohou na tabletech psát poznámky, vytvářet prezentace, vyhledávat na internetu a využívat aplikace, které jsou dodávané zdarma. Učitel během hodiny vidí, co se na jednotlivých tabletech děje.
Vláda Bohuslava Sobotky digitalizaci školství podporuje, ministerstvo školství s ní počítá ve strategii do roku 2020. Dostatečné výzkumy, které by vyloučily možné negativní vlivy na vývoj dětí, ale zatím k dispozici nejsou. Někteří odborníci například upozorňují na to, že menší děti kvůli tabletům nejsou schopné vnímat mluvené slovo. Nadále je tak potřeba, aby učitelé a hlavně rodiče dětem četli.
„Využívání tabletů neznamená, že se z výuky vytratí tradiční pomůcky, jako jsou učebnice nebo pracovní sešity. Jde nám o propojení těchto dvou cest,“ podotkl Bannert.
„Tablet má své výhody, ale není odpovědí na všechny otázky. Hlavním limitem je kreativita samotného učitele,“ uvedl spoluautor výzkumu Aleš Neusar s tím, že učitelé se musí začít jinak připravovat na hodiny a celkově změnit styl výuky.
Zdroj: zpravy.aktualne.cz