Tablet je skvělá pomůcka pro individualizaci výuky, tvrdí experti
Tablety jsou vynikající pomůckou pro individualizaci výuky a mohou významně pomoci inkluzi dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných škol. Na závěrečné konferenci k projektu Škola dotykem to řekli autoři výzkumu o používání tabletů ve školách Radomír Masaryk z Univerzity Komenského v Bratislavě a Aleš Neusar z Univerzity Palackého v Olomouci.
Běžné učebnice a pracovní sešity se podle nich nedají s tabletem v tomto ohledu srovnat. V aplikacích je možné každému žákovi nastavit individuální tempo i hloubku probíraných informací, díky čemuž jsou do výuky podle svých schopností naplno zapojeni žáci s nějakým problémem i nadané děti.
Jak je možné tento potenciál tabletů využít, viděli výzkumníci na vlastní oči v malotřídní základní škole v Nemyčevsi na Jičínsku. Tam se učí dohromady děti z první až třetí třídy. „Malotřídka může být metaforou pro běžnou třídu. I tam jsou žáci různé úrovně,“ řekl Masaryk.
Výhodou tabletů je prý to, že učitel bude mít stále přehled o tom, co žák momentálně dělá.Tablety by podle něj měly ve školách zůstat doplňkovými pomůckami, klasické učebnice a pracovní sešity by se neměly vytratit. Pro efektivní používání tabletů je podle autorů výzkumu důležitá kreativita učitelů, kteří se musejí v této oblasti vzhledem k rychlému pokroku neustále vzdělávat. Každý učitel i žák by měl mít ve třídě svůj tablet.
Výhodou tabletů je i to, že učitel může mít neustálý přehled o tom, co konkrétní žák právě dělá. Na svém tabletu si totiž může zobrazit obrazovky všech žákovských tabletů. Tablet také může zlepšit komunikaci žáků s učitelem.
Do projektu Škola dotykem byly zapojeny školy z různých koutů republiky. S tablety se vyučovalo na prvním i druhém stupni ZŠ i na gymnáziích. Výzkum na 12 školách v ČR a deseti na Slovensku ukázal, že děti používání tabletů baví a zvyšuje jejich motivaci k učení. Učitelé, z nichž někteří na začátku školního roku neměli s tímto zařízením žádné zkušenosti, také hodnotili přípravu na hodiny jako zábavnější, i když zejména na začátku časově náročnější. Oceňovali rovněž, že je možné tablety používat také mimo školu k různým projektům.
Zdroj: tyden.cz